Reizen met het openbaar vervoer (OV) zoals de bus, is helemaal niet moeilijk. Iedereen kan het. Zo hoeft niemand afhankelijk te zijn of thuis te blijven. We leggen het stap voor stap uit. Heeft u toch nog hulp nodig? Geen probleem. De OV‑ambassadeurs staan voor u klaar!
Het begint natuurlijk met opstappen. Waar vertrekt uw bus? En hoe laat? Op internet vindt u een handige reisplanner: www.9292.nl. Die geeft een reisadvies van deur tot deur, met tijden en busnummer. Zelfs met de looproute naar uw halte!
Er is ook een handige 9292-app. Hoe die werkt, ziet u hier:
De nieuwste manier om uw reis met het openbaar vervoer te betalen is OVpay. U hoeft dan geen kaartje meer te kopen. Of saldo op uw OV-chipkaart te laden. U checkt gewoon in en uit met uw contactloze betaalpas. Net zoals u uw boodschappen betaalt. Dat gaat snel en is veilig!
Bekijk het filmpje om te zien hoe het werkt:
Betaalt u met uw betaalpas of OV-chipkaart, dan moet u in- en uitchecken. Bij het instappen, voor in de bus, ziet u rechts een kaartlezer. Daar houdt u uw betaalpas of OV-chipkaart een paar tellen tegenaan tot u een piepje hoort. De kaartlezer geeft aan: het inchecken is gelukt. Bij het uitstappen, achter in de bus, hangen aan beide kanten ook kaartlezers. Daar houdt u uw betaalpas of OV-chipkaart weer tegenaan tot u twéé piepjes heeft gehoord. De kaartlezer geeft aan: het uitchecken is gelukt. U heeft nu betaald!
Op het scherm in de bus ziet u van minuut tot minuut waar u bent. Ook wordt iedere halte omgeroepen. Is úw halte de volgende halte op het scherm en wordt de haltenaam omgeroepen? Dan drukt u op de rode stopknop vlak bij u (zie foto). Bent u daar wat onzeker over, dan vertelt u de buschauffeur waar u heen wilt. De buschauffeur let dan ook op en stopt bij de juiste halte. De buschauffeur stopt dan bij de juiste halte. Vergeet niet uit te checken! Moet u overstappen, dan checkt u bij de volgende vervoerder weer in.
U kunt uw reis van a tot z plannen op www.9292.nl. In het reisadvies dat u krijgt, ziet u precies waar de dichtstbijzijnde halte is, hoe laat de bus daar stopt en welk lijnnummer de bus heeft. Bij dat nummer staat ook de eindbestemming van de bus.
Weet u niet hoe u bij de opstaphalte kunt komen? Dan klikt u op ‘+Toon looproute’. Als u klikt op ‘+Toon tussenstops’ weet u hoeveel haltes u meereist. Ook de looproute van de eindhalte naar uw bestemming kunt u bekijken.
Helemaal onderaan leest u hoeveel uw (enkele) reis kost. Dat is waarschijnlijk minder dan u denkt!
Op internet vindt u een handige reisplanner: www.9292.nl. Er verschijnt eerst een scherm ‘Ga voor de optimale reisbeleving’. Daarin wordt gevraagd om toestemming voor zogenoemde cookies. U kunt kiezen voor ‘Alle functionaliteiten’ of klikken op ‘Instellingen’ en daarna op ‘Alles weigeren’. U kunt nu gaan plannen
1. Klik onder ‘Locaties’ op het eerste veld en vul bij ‘Van:’ uw vertrekadres in. Bijvoorbeeld uw huisadres. Geef bij een lange straat altijd het huisnummer op. Heeft u een fout gemaakt? Klik op het kruisje en begin opnieuw.
2. Klik op het tweede veld onder ‘Locaties’ en vul bij ‘Naar:’ uw bestemming in. Waar wilt u naartoe? Dat kan een adres zijn, maar ook de naam van het museum. Of gewoon ‘zwembad Leiden’. Er verschijnen vanzelf suggesties. Klik op de gewenste bestemming.
3. De datum staat automatisch op vandaag. Wilt u op een andere dag reizen? Zodra u op de datum klikt, verschijnt een agenda. Daar kunt u een nieuwe datum kiezen.
4. Rechts naast de datum staat de actuele tijd. Wilt u op een later moment vertrekken of aankomen, dan klikt u op het klokje. Met de pijltjes kunt u de uren en minuten veranderen.
5. Standaard wordt uitgegaan van de vertrektijd. Maar als u op de ingevulde tijd moet of wilt aankomen, klikt u op ‘Aankomst’.
6. U heeft nu nog extra opties. Bovenin, naast het tabblad ‘Planner’, ziet u een tabblad ‘Extra opties’. Daar klikt u op.
Stel, u moet overstappen op een andere bus, en u bent niet goed ter been. Dan kunt u hier laten weten dat u extra tijd nodig heeft. Klik op ‘+5 minuten’.
U kunt ook aangeven met welk voertuig u wilt reizen. Standaard staan alle mogelijkheden (bus, trein, boot, enz.) aangevinkt. Wilt u uitsluitend met de bus reizen, dan vinkt u de andere opties uit. Klik daarvoor op de vinkjes bij de voertuigen, dan verdwijnen ze.
7. U bent nu klaar. Klik op ‘Plan mijn reis’. U krijgt een reisadvies van deur tot deur!
U ziet als eerste het reisadvies dat het best past bij uw vraag. Maar misschien vindt u het wat krap gepland. En neemt u toch liever een bus eerder. Liever te vroeg dan te laat, toch? Of misschien vindt u het fijn om te reizen zonder over te stappen. Dan kunt u met de pijltjes <- en -> kijken hoe uw reis eruitziet als u een bus eerder of later neemt.
Wilt u uw reis wijzigen? Klik boven in de balk op ‘Wijzig je reis’. Rechts in beeld verschijnen de gegevens die u heeft ingevuld. Die kunt u nu makkelijk aanpassen.
Uw terugreis plant u nog sneller: klik boven in de balk op ‘Plan je terugreis’.
U wilt uw reisadvies waarschijnlijk bewaren. Dan hoeft u de tijden en busnummers niet te onthouden en hoeft u ze ook niet opnieuw op te zoeken. Er zijn verschillende manieren om het reisadvies te bewaren. Kijk maar naar de mogelijkheden onderin:
1. U kunt het reisadvies opslaan. U heeft daarvoor wel een 9292-account nodig. Dat maakt u heel makkelijk aan. Klik op ‘Opslaan’ en daarna op ‘Nieuw profiel maken’. Vul daarna uw mailadres in, bedenk een wachtwoord en accepteer de voorwaarden. Als u nu kiest voor ‘Maak mijn profiel’ heeft u een account!
2. U kunt het reisadvies ook toevoegen aan uw agenda. Klik daarvoor op ‘Agenda’.
3. Als u een printer heeft, kunt u het advies uitprinten.
4. U kunt het reisadvies ook per mail of via What’s App naar uzelf of uw reisgenoot sturen. Klik op ‘Delen’ of kopieer de link en plak die in de mail of app.
Kijk voor dienstregelingen en busboekjes op de website van uw vervoerder. Dat doet ieder vervoerbedrijf weer anders! Arriva heeft bijvoorbeeld digitale busboekjes. Die kunt u zelf downloaden van www.arriva-reisinfo.fis.nl. Selecteer daar het vervoermiddel en uw regio.
Toch is het handiger om een reisplanner zoals 9292 te raadplegen. Die geeft namelijk actuele informatie. Controleer dus vlak voor u weggaat nog eens de reisplanner!
Het kan zijn dat u meer tijd nodig heeft om over te stappen. Of dat een halte niet toegankelijk is voor een rolstoel. Dat wilt u natuurlijk vooraf weten! In de reisplanner op www.9292.nl kunt u aangeven of u extra overstaptijd wilt, of een rolstoel gebruikt. Klik daarvoor op het tabblad ‘Extra opties’.
Stel, u moet overstappen op een andere bus, en u bent niet goed ter been. Dan kunt u hier laten weten dat u extra tijd nodig heeft. Klik op ‘+5 minuten’.
Gebruikt u een rolstoel? Klik dan op het rolstoelsymbooltje. De planner houdt nu rekening met de toegankelijkheid van haltes en voertuigen.
De website van 9292 geeft altijd actuele informatie. U ziet bijvoorbeeld of de bus vertraging heeft of uitvalt. Dat kan door het weer komen. Of door het verkeer. Kijk dus vlak vóór u weggaat nog eens op www.9292.nl!
Mist u de bus of uw aansluiting? Plan uw reis dan opnieuw. Zorg dus dat u de website of de app bij de hand heeft!
Ja, dat kan! In uw reisadvies wordt namelijk ook aangegeven of er drukte wordt verwacht. Kijk daarvoor naar het icoontje met de drie poppetjes. Vanaf twee poppetjes is het druk(ker).
OVpay is de nieuwe manier om uw reis met het openbaar vervoer te betalen. U hoeft geen kaartje meer te kopen. Of saldo op uw OV-chipkaart te laden. U checkt gewoon in en uit met uw contactloze betaalpas. Net zoals u uw boodschappen betaalt. Dat gaat snel en is veilig! Bekijk het filmpje om te zien hoe het werkt:
Bij het instappen, voor in de bus, ziet u rechts een kaartlezer. Daar houdt u uw pas een paar tellen tegenaan tot u een piepje hoort. De kaartlezer geeft aan: het inchecken is gelukt.
Bij het uitstappen, achter in de bus, hangen aan beide kanten ook kaartlezers. Daar houdt u uw betaalpas weer tegenaan tot u twéé piepjes heeft gehoord. De kaartlezer geeft aan: het uitchecken is gelukt. U heeft nu betaald. Let op: Uitchecken doet u altijd met dezelfde betaalpas als waarmee u bent ingecheckt!
Stapt u over op een andere bus of trein? Check dan ook uit, en check daarna weer in bij de andere vervoerder.
Inchecken met uw betaalpas is vaak voordeliger dan een los kaartje kopen. En net zo duur als reizen met een OV-chipkaart. De betaling gaat automatisch: u ziet het bedrag terug in uw betaaloverzicht of op uw bankafschrift. U herkent het aan de omschrijving ‘NLOV’. Hoeveel uw reis kost, staat ook in het reisadvies van reisplanner 9292.
Als u 65 jaar of ouder bent, kunt u naar verwachting vanaf mei 34% leeftijdskorting krijgen op uw ritten met de bus, tram en metro als u in- en uitcheckt met uw betaalpas. U moet die korting dan nog wel aanvragen. U leest daarover op www.ovpay.nl.
De busrit betalen met uw betaalpas is net zo veilig als het pinnen van uw boodschappen. Niemand kan uw saldo zien. En op uw bankafschrift ziet u precies hoeveel u heeft betaald. U kunt ook de speciale OVpay-app downloaden van www.ovpay.nl/app. Met die app heeft u inzicht in al uw reizen en betalingen.
Kijk op www.ovpay.nl/veelgestelde-vragen
Met een OV-chipkaart kunt u door heel Nederland reizen. Met de bus, de trein, de metro en de tram. Van alle openbaarvervoerbedrijven! Als u maar genoeg saldo op uw kaart heeft staan. Het opladen van saldo is makkelijk en kan zelfs automatisch. Reist u met de reguliere bus, dan moet er minimaal 4 euro op uw kaart staan. Voor een aantal Qliners (en de trein) moet dat 10 euro zijn.
De persoonlijke OV-chipkaart is een persoonlijke kaart met pasfoto. Die OV-chipkaart kan dus maar door één persoon gebruikt worden. Met deze kaart krijgt u leeftijdskorting in de bus als u 65 jaar of ouder bent. Ook makkelijk: u kunt uw saldo automatisch laten opladen. En al uw gemaakte reizen online bekijken. De kaart kan ook geblokkeerd worden bij diefstal en verlies (saldo binnen 24 uur beschermd). U koopt de kaart op OV-chipkaart.nl (7,50 euro, 5 jaar geldig).
De anonieme OV-chipkaart is een kaart die door meerdere personen gebruikt kan worden. U krijgt met deze kaart geen leeftijdskorting. De kaart is ook niet beschermd bij verlies of diefstal: u bent dan uw saldo kwijt. Zet er dus nooit te veel op! U koopt de kaart bij de servicepunten van uw busvervoerder, de automaten met OV-chipkaart logo en overige verkooppunten (waaronder diverse Primera-winkels, Bruna-zaken en supermarkten) (7,50 euro, 5 jaar geldig).
Saldo op uw kaart zetten is niet moeilijk. Dat kan online (www.ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen) of bij een oplaadpunt in de buurt. U volgt dan gewoon de instructies op het apparaat. Er zijn oplaadpunten in winkels en stations. U kunt opzoeken welk punt voor u dichtbij is: www.ov-chipkaart.nl/servicepuntenzoeker.
Heeft u een persoonlijke OV-chipkaart, dan kunt u ook automatisch opladen. Hier staat het stap voor stap uitgelegd: www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen.
Een persoonlijke OV-chipkaart vraagt u aan via: www.ov-chipkaart.nl/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen.
De kaart kost 7,50 euro en is vijf jaar geldig. U ontvangt de kaart gemiddeld binnen vijf werkdagen. Goed om te weten: Op maandag bezorgt PostNL niet.
Voor de aanvraag heeft u nodig:
• een (recente) digitale foto (zónder filter) in jpg van maximaal 5 MB.
• iDEAL of PayPal (om de kaart te betalen)
Er zijn ook andere vervoerbewijzen dan de betaalpas en de OV-chipkaart. Die verschillen per vervoerder. Kijkt u daarvoor dus op de website van uw vervoerder.
Reist u regelmatig met het openbaar vervoer? Dan kunt u met een abonnement soms voordeliger uit zijn. U kunt dat opzoeken op de website van het openbaarvervoerbedrijf.
Bent u 65 jaar of ouder? En checkt u in met een persoonlijke OV-chipkaart? Dan krijgt u maar liefst 34% leeftijdskorting op de ritprijs in de bus, de tram en de metro.
Ook als u als 65-plusser in- en uitcheckt met uw betaalpas kunt u leeftijdskorting krijgen. Waarschijnlijk al vanaf mei 2024. U moet die korting dan nog wel aanvragen. U leest
daarover op www.ovpay.nl.
Welke voordeeltjes u heeft in de bus, hangt af van de vervoerder. Zo reizen bij Arriva in Zuid-Holland per volwassene drie kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar gratis mee (maximale groepsgrootte: 8 personen).
Kijkt u dus op de website van uw vervoerder.
Betaalt u met uw betaalpas of OV-chipkaart, dan moet u in- en uitchecken. Bij het instappen, voor in de bus, ziet u rechts een kaartlezer. Daar houdt u uw betaalpas of OV-chipkaart een paar tellen tegenaan tot u een piepje hoort. De kaartlezer geeft aan: het inchecken is gelukt. Bij het uitstappen, achter in de bus, hangen aan beide kanten ook kaartlezers. Daar houdt u uw betaalpas of OV-chipkaart weer tegenaan tot u twéé piepjes heeft gehoord. De kaartlezer geeft aan: het uitchecken is gelukt. U heeft nu betaald!
Stapt u over op een andere vervoerder? Check dan ook gewoon uit. Daarna checkt u bij de andere vervoerder weer in.
Reist u met een OV-chipkaart, zorg er dan voor dat er voldoende saldo op uw kaart staat!
Bent u vergeten in of uit te checken met uw betaalpas? Dat overkomt de beste! Gelukkig kunt u het zelf weer herstellen via www.zelfregelen.ovpay.nl/reisoverzicht. Dat kan vanaf 5 dagen na uw reis. U heeft in totaal 60 dagen om uw in- of uitcheck aan te passen.
Goed om te weten: Krijgt u geld terug? Vaak staat dat binnen 5 dagen op uw rekening. Soms duurt het langer. Het kan maximaal 15 dagen duren. Of het wordt verrekend met uw eerstvolgende rit. Moet u zelf nog bijbetalen? Dan wordt dat bedrag binnen 15 dagen van uw rekening afgeschreven.
Heeft u niet goed in- of uitgecheckt met uw OV-chipkaart? Dan kunt u dat herstellen via www.uitcheckgemist.nl. In drie simpele stappen vraagt u daar uw saldo terug.
Er zijn bushaltes aan beide kanten van de weg. Voor de bus heen, en voor de bus terug. Hoe weet u nu bij welke halte u moet zijn? Kijk daarvoor naar de haltepaal. Op het bord bovenaan leest u de naam van de halte en de lijnnummers van de bussen die er stoppen. Bij elke lijn staan ook de eindbestemming en enkele belangrijke haltes. Komen de naam van de halte waar u nu staat, het lijnnummer en de eindbestemming overeen met uw reisadvies?
Wat lager op de paal hangt ook de zogenoemde vertrekstaat. Daarin staan de vertrektijden van de bussen en alle haltes op hun route. Bij moderne haltes ziet u op een elektronisch bord hoe lang u nog moet wachten op uw bus. Komt er een bus aanrijden? U kunt úw bus herkennen aan het lijnnummer en de eindbestemming op de voorkant van de bus. Als u twijfelt, vraagt u het gewoon. De buschauffeur helpt u graag!
Overstappen is helemaal niet moeilijk. In het reisadvies van 9292 ziet u precies hoe laat de volgende bus (of de trein) vertrekt. En waar. De looproute daarnaartoe wordt ook aangegeven. Klik daarvoor op ‘+Toon looproute’. Maar de buschauffeur wil natuurlijk ook helpen!
Bij de halte let u weer op de gegevens op de haltepaal. En op het lijnnummer en de eindbestemming van de naderende bus. Vraag de buschauffeur bij het instappen gerust of u de juiste bus heeft.
Vergeet niet uit te checken, en bij de volgende vervoerder weer in te checken!
Mist u de bus of uw aansluiting? Plan uw reis dan opnieuw. Zorg dus dat u de website of app van 9292 bij de hand heeft!
Op het scherm in de bus ziet u van minuut tot minuut waar u bent. Ook wordt iedere halte omgeroepen. Is úw halte de volgende halte op het scherm en wordt de haltenaam omgeroepen? Dan drukt u op de stopknop vlak bij u. Bent u daar wat onzeker over, dan vertelt u de buschauffeur waar u heen wilt. De buschauffeur let dan ook op en stopt bij de juiste halte.